Védjegy, az igazán sikeres vállalkozások alapköve

 Van egy vadiúj ötleted, amire még nincs alternatíva a piacon és bombabiztos befutó lesz? Vagy már kitalálták, de te annál jobbat kínálnál? Szeretnél sajátos, egyedi megjelenést a termékednek, szolgáltatásodnak, ami megkülönbözteti a hasonló versenytársaktól? Megnyernél magadnak egy széles fogyasztói réteget? A fenti kérdésekre válaszolnak a Lupovici Ügyvédi Iroda szakértő munkatársai.

 

 

Védjegy alatt azt a jogi oltalmat értjük, mely a különféle áruk és szolgáltatások eredetének azonosítását szolgálja.

Alapvetően anélkül is használhatod a saját magad által kreált, egyedi megjelenést, hogy annak jogi védelméről gondoskodnál, hiszen a vásárlók nyilván nem a jogi oltalom alapján választanak terméket a boltok polcairól. Nem árt azonban vigyázni! Ha más védjegyét használod, azzal jogsértést követsz el. Lehet, hogy te jóhiszeműen használod az „I’m lovin’ it” mottót, mert az remekül passzol a céged imázsához, azonban ennek a McDonald’s nem biztos, hogy örülni fog. Akkor sem, ha  alapvetően más a célközönségetek és te hamburgereket pont nem értékesítesz. Gyárthatsz piros dobozos kólát is cifra betűkkel, ehhez viszont a Coca Colának lehet egy-két szava. Nem érdemes almával fémjelzett okostelefonokat sem gyártani, hiszen a fenti példák is jól sejtetik: nem sülhet ki belőle semmi jó, csak az örökkévalóságig elhúzódó, bonyolult jogviták.

A világszerte elterjedt, legismertebb védjegyeket álmunkból felébresztve sem tévesztjük el, tehát nem nehéz feladat elkerülni a használatukat. Ellenben, a tapasztalatok alapján többségben vannak azok a védjegyek, melyekről sejtelmünk sincs, hogy jogi oltalmat élveznek, nem ismerjük őket, hiszen jogosultjai nem globális, sokkal inkább országon belüli, regionális hálózatot működtetnek. Gondoljunk csak a hazai termékek sokaságára. Éppen ezért, a későbbi viták elkerülése végett, még az általunk áhított védjegy lajstromoztatása előtt mindenképpen hasznos, pontosabban erősen ajánlott egy alapos védjegykutatást lefolytatni annak érdekében, hogy működésünk közben a koppintás gyanúja se merülhessen fel. Ezt a procedúrát idő- és költséghatékonysági elvek alapján célszerű szakemberre bízni, a védjegyekkel kapcsolatban pedig egy hozzáértő ügyvéd segítségét kérni.

Amennyiben bejegyzik a védjegyet, a kapcsolódó jogi oltalom onnantól a miénk, tehát mások sem használhatják az adott megjelenést, brandet, amit mi magunk építettünk fel és amire vevőkörünk rendszeresen bizalommal alapoz, amikor termékeinket, szolgáltatásainkat választja.

 

De mi is az a védjegy?

Dr. Lupovici Jack, a Lupovici Ügyvédi Iroda vezetője szerint a cégek világában a védjegy fogalma alaptétel, a köznyelvben viszont kevésbé ismert kifejezés. Számtalan formája létezik, célja az árumegjelölés. Az üzletek polcaira kerülő, hasonló tulajdonságokkal felruházott termékek, illetve szolgáltatások közül legkönnyebben azok védjegye alapján választunk. Az ugyvedipraxis.hu szakértői szerint viszont a védjegy funkcióját tekintve komplex. Megjelöli az adott terméket, a vevő ez alapján minden kétséget kizáróan képes beazonosítani, pontosan miről van szó. Elnyerheti a fogyasztó bizalmát, minek köszönhetően később is jó eséllyel ugyanazt a terméket vagy szolgáltatást fogja választani, ennélfogva kulcsfontosságú minőségjelző- és reklámszerepet is tulajdonítunk a védjegyeknek.

 

Miért praktikus?

A védjegykutatás és bejegyzés költsége elenyésző ahhoz a profithoz képest, amire egy jól kitalált védjegy használatával szert tehetünk. Bejegyzett védjegyünk igazolja jogosultságunkat annak kizárólagos használatára vonatkozóan. Megvéd minket más vállalkozók visszaélési próbálkozásaitól, a védjegyünk csak a miénk. Ráadásul, nem csupán Magyarországra, hanem a potenciális felvevőpiaccal rendelkező Európai Unió 28 tagállamára, illetve akár világszintűre is kiterjeszthetjük oltalmunkat.

Specifikus célközönség esetén természetesen arra is akad lehetőség, hogy csupán néhány országban jelenjünk meg.

 

Hogy kell elképzelni?

Annyi védjegy létezik, ahány jellegzetessége lehet az áruknak, szolgáltatásoknak. Alapesetben beszélhetünk ábrás védjegyről, szóvédjegyről, hangvédjegyről, illetve akár ezek kombinációiról is. De a Lupovici Ügyvédi Iroda szakérőti érdekesség gyanánt kiemelték, hogy a fentieken felül lehetőség van hologramos védjegyet is bejegyeztetni, sőt, az egyedi térbeli megjelenésű csomagolást is megilletheti jogi oltalom. Az idő előrehaladtával és a technika vívmányaival arányosan bővül a bejegyezhető védjegyfajták sora is.

Ábrás védjegy esetén elég a Google vagy az Adidas logóját felidézni, hiszen ezek semmivel sem összetéveszthetők és tényként megállapítható, hogy a fogyasztó előbb ismeri fel magát az ábrázolást, minthogy elolvasná az adott cég nevét. A szóvédjegy ezzel szemben kizárólag szavakból, betűkből, számokból, vagy egyéb tipográfiai elemekből tevődhet össze, gondoljunk csak a Levi’s farmerekre vagy a Volvo autókra, de ebbe a kategóriába is beleesik az Adidas márkanév az ominózus háromágú logója nélkül. Természetesen előfordulhat a szó és az ábra kombinációja is, ilyenkor a védjegyet egyfajta ötvözetként jelenítsük meg képzeletünkben, tipikus példa a Fujitsu.

Ha valaki egy meghatározott, speciális színt szeretne védjegyként lajstromoztatni, semmi akadálya, hiszen a Milka csokoládé is csak egyféle lila színben pompázhat.

Találkozhatunk szóelemekkel ellátott formavédjegyekkel is. Ilyenkor az adott termék külleme minden részletre kiterjedően meghatározott, s emellett viseli a cég logóját, nevét is. Tipikus példája a Toblerone háromszögalakú csokoládé, valamint a kisüveges Coca Cola is.

Előfordult már, hogy otthon minden előzmény nélkül, szinte a semmiből eszedbe ötlött a McDonald’s vagy bármely mobilszolgáltató reklámjának a dallama? Ez nem a véletlen műve, elvégre lehetőség van hangjegyekből álló védjegyet is lajstromoztatni, az eredetiség melletti kritérium viszont, hogy a benyújtás hangjegyekkel ábrázoltan történjen.

Leginkább a nagy divatcégek híresek arról, hogy egyedi mintával hódítanak a piacon. Ki ne ismerné a Louis Vuitton sajátos stílusát vagy a Burberry semmivel sem összetéveszthető csíkjait?

Nem mindegy az sem, hogy az ismertetőjel hol helyezkedik el. A pozícióvédjegyek specialitása abban rejlik, hogy egy hétköznapi felületen helyezkednek el, de mindig ugyanott és ugyanúgy. Ez lehet az edzőcipő hátulján egy piros csík, a farmer egyik zsebénél bevarrás.

Amire viszont valószínűleg sohasem gondolnál, hogy a Lego figura vagy az M&M’s doboz a 3D forma védjegyek kategóriájába esik. Pontosan meg van tervezve, miként kell ezeknek kinéznie ahhoz, hogy a vásárló bármilyen egyéb jelzés nélkül is felismerje a terméket.

Az újdonság erejével nemrég jelent meg a horizonton a hologramvédjegy, valamint a multimédiás védjegy.

A védjegyet a minőség szimbólumának tartják, emiatt gyarapítja a termék értékét, de a népszerűsítésben betöltött szerepe sem elhanyagolható. Pontosan ezért kell megteremteni a teljeskörű védelmet, mely biztonságot nyújt a visszaélésekkel szemben. A lehetőségek tárházának csupán a kreativitás szabhat határt.