Milyen változásokon megy keresztül napjainkban a toborzás és a kiválasztás?

Milyen változásokon megy keresztül napjainkban a toborzás és a kiválasztás? Hogyan végezhető manapság eredményesen a toborzás és a kiválasztás folyamata? Mi jellemző jelenleg a munkaerőpiaci helyzetre? Ebben a bejegyzésben a recruitment területét napjainkban érintő legfontosabb változásokat vizsgáljuk meg.

 

 

Ma már a munkáltató harcol a jelölt kegyeiért

 

A munkaerőpiacon erőteljesen megváltozott a kereslet és kínálat aránya. Az átrendeződés következtében lassan az a helyzet is eljön, amikor már nem az állásra jelentkező izgul az állásinterjún, hanem a kiválasztásban résztvevő szakemberek. Manapság a munkáltatónak kifejezetten érdekessé kell tennie a kiválasztás folyamatát, ha nem akarja elveszíteni a potenciális jelölt érdeklődését. Úgymond el kell adnia az állást a munkavállalónak.

 

Egy modern munkahelynek minden kommunikációs felületen azt kell üzennie, hogy vonzó munkahelynek számít. Az állítás fokozottan igaz a kiválasztás folyamatára. Egy sablonosan, szárazon megfogalmazott hirdetésre egyszerűen nem fognak jelentkezni az ígéretes jelöltek, mert sokkal inkább fognak pályázni egy attraktívabb hirdetési szövegre. Az állásinterjú során is szakítani kell az ezeréves módszerekkel, érdekes kérdésekkel és változatos feladatokkal célszerű színesíteni magát a folyamatot.

 

Változóban a leginkább értékes és valóban keresett készségek

 

Az egzakt tudás és tapasztalat helyett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az úgynevezett soft skillek. Az amerikai nyelvterületről implementált gyűjtőfogalom olyan szociális készségeket foglal magában, amik a képzettséggel nem írhatók le, szubjektívek és azonnal nem láthatóak. Éppen ezért a feltérképezésük, mérésük is nehézkesebb.

 

Ez a feladat kihívást jelent számos recruiter számára. Hosszas személyiségtesztek kitöltésével csak mértékkel célszerű terhelni a jelentkezőket, egy beszélgetés alapján alkotott benyomás vagy szimpátia pedig nem szolgáltat elegendő alapot a megfontolt döntéshozatalhoz. Soft skillek feltérképezésére az AC (Assessment Center) kínálja az igazán hatékony megoldást, ez a folyamat azonban hosszas szervezést, több munkatárs összehangolt erőfeszítéseit és munkaidejét igényli.

Milyen változásokon megy keresztül napjainkban a toborzás és a kiválasztás?

A közösségi média és a digitalizáció hatásai a recruitment területén

 

A közösségi média ma már megkerülhetetlen tényezőt jelent a toborzás és kiválasztás folyamatában. Számos toborzási specialista keres potenciális jelöltek után kutatva például a LinkedIn felületén. A legnagyobb kihívást az okozza, hogy egy közösségi platformon gyakorlatilag bárki bármit állíthat magáról.

 

Nagyon nehéz előzetesen megállapítani valakiről, hogy az első ránézésre tetszetős szakmai profilja mennyire tükrözi a valóságot. Többek között ez az egyik olyan tényező, ami miatt az emberi tényező nehezen hagyható ki a kiválasztás folyamatából. Pontosan emiatt nagyon nehéz azt elképzelni, hogy a toborzással és interjúkkal kapcsolatos feladatokat középtávon mesterséges intelligencia fogja végezni.