Egyszerűsített IT-szolgáltatásmenedzsment a KKV-szektornak

Több mint 800 kis- és középvállalkozás (KKV) IT szakértője vett részt az INNOTRAIN IT projekt által 2010 áprilisa óta folytatott képzésekben, melyek célja az érintettek ráébresztése volt arra, hogy az IT-ben rejlő lehetőségek jobb kihasználásával hatékonyabbá tehető az üzletmenet és könnyebbé válhat számukra a további innováció is.

 

 
Nagy sikerrel zárult 2013. március végén a hat ország részvételével, EU-finanszírozásból megvalósult INNOTRAIN IT projekt, melynek fő célja az volt, hogy a kis- és középvállalkozások számára is elérhetővé tegye az úgynevezett IT-szolgáltatásmenedzsmentet (ITSM).
 
A projekt számára készült felmérés szerint a megkérdezett vállalatok több mint 50 százaléka ismeri az IT-szolgáltatásmenedzsment fogalmát, de annak bonyolultsága, az ebből fakadó megnövekvő munkamennyiség, valamint a szükséges szaktudás hiánya miatt mindössze 12 százalékuk alkalmaz valamilyen szolgáltatási modellt.
 
„Egy ilyen módszer alkalmazásával viszont a KKV-k 20 százalékkal hatékonyabbak lehetnének, és ötször olyan innovatívak, mint azok a társaik, amelyek nem ismerik fel ennek jelentőségét” – mondta a „Catalysts for Change” elnevezésű brüsszeli konferencián az INNOTRAIN IT projektet bemutatva Dr. Dieter Hertwick, a Heilbronni Egyetem professzora.
 
Az információtechnológiai szolgáltatásmenedzsment egy létező üzleti módszer, amit több nagyvállalat is alkalmaz, de a KKV-k körében nagyobb lehetőségek rejlenek ennek alkalmazásakor.
 
Az üzleti modellek ésszerűsítésével (az ITSM alkalmazásával) az IT-költségek és az ezzel kapcsolatos munkaterhek is csökkenthetők, csakúgy, mint az információtechnológiai és az üzleti kockázatok. Jelentős erőforrások felszabadításával a KKV-k több figyelmet és pénzt tudnak szentelni az innovációra, valamint a szolgáltatásaik és termékeik minőségének fejlesztésére.
 
Az INNOTRAIN IT segített a kis- és középvállalkozásoknak
 
újragondolni az IT szerepét az üzletmenetben;
kihasználni az IT-ban rejlő üzleti lehetőségeket a termékfejlesztés során;
egyszerűsített IT szolgáltatásmenedzsment-módszereket kidolgozni és alkalmazni, főként a projekt által – külön a KKV-k számára – kifejlesztett ITSM-módszer alapján.
 
 
IT-ban rejlő lehetőségek
 
 
Jelentősen növelheti egy cég versenyképességét, ha az megfelelően és hatékonyan használja a szükséges IT-szolgáltatásokat. Az új termékek fejlesztése és piaci bevezetése mindenképpen új üzleti folyamatok kialakítását teszi szükségessé, és mivel ezen folyamatok 90 százaléka úgymond IT-függő, ezért az IT-szolgáltatásokat összhangba kell hozni az üzleti folyamatokkal.
 
Ha egy cég már az elején bevonja az IT-vel foglalkozó  egységét egy üzleti folyamatba, akkor bizonyítottan alacsonyabb költségekkel, minőségibb termékek fejleszthetők, ráadásul az IT-vezetők jobban fogják érteni, hogy mire is van szüksége a vállalatnak.
 
Ugyancsak kiemelten fontos a megfelelő kommunikáció a cég vezetése és az információtechnológiáért felelős vezetők között. Ez jelenleg nem kielégítő mértékű. Nem bizonyulnak hatékonynak azok az üzleti modellek, amelyek alábecsülik az IT jelentőségét, éppen ezért az INNOTRAIN IT azt javasolja, hogy az IT-ért felelős vezetők legyenek „egy szinten” a vállalat vezetőivel, és ne legyen közöttük alá-fölérendeltségi viszony.
 
Egyszerűsített ITSM módszer
 
A tudatosság növelése mellett szükséges egyszerűsített IT szolgáltatásmenedzsment-modelleket kifejleszteni annak érdekében, hogy a kis- és középvállalkozások is át tudják alakítani a cégstruktúrájukat. Az INNOTRAIN IT kifejlesztett egy egyszerűsített módszert, amit általánosan is lehet alkalmazni a KKV-szektorban, de a speciális igények és struktúrák miatt a projekt iránymutatásai szerint a cégek testreszabott modelleket is kifejleszthetnek.
 
Képzés
 
2010 áprilisa és 2013 márciusa között több mint 800 közép-európai kis- és középvállalkozásnak nyílt lehetősége arra, hogy részt vegyen az INNOTRAIN IT személyes képzésein, amelyeken IT szolgáltatásmenedzsment-modellek kidolgozásával kapcsolatos ismereteket sajátíthattak el. Az IT menedzserek az online tréningeket több mint 5 000 alkalommal nézték meg  a www.innotrain-it.eu platformon.
 
A visszajelzések alapján a résztvevők 82 százaléka látta úgy, hogy alkalmazható az üzleti életben a képzéseken megszerzett tudás.
 
Az üzleti szektor elégedettsége
 
Az internetes oktatással foglalkozó lengyel Open Horizon sikeresen át tudta alakítani az üzleti modelljét az INNOTRAIN IT iránymutatásai szerint. A cég alelnöke, Jerzy Charuza a brüsszeli konferencián elmondta, hogy a képzések segítségével sikerült növelni az elérhető IT-erőforrásokat, így jobb szolgáltatásokat tudtak nyújtani az ügyfeleiknek.
 
„Kezdetben mi is a hagyományos, esti rendszermentést alkalmaztuk, de ráébresztettek minket arra, hogy mivel napközben túl sok tranzakció történik, estére sok adatot elveszíthetünk. Az INNOTRAIN IT azt javasolta, hogy fejlesszünk ki egy új, úgynevezett valósidejű adatmentési eljárást. Ez több időt vesz igénybe, viszont minden eddiginél stabilabbá vált a rendszerünk” – mondta Jerzy Charuza.
 
 
Háttér
 
Az INNOTRAIN IT egy interregionális fejlesztési projekt, amelynek 1,96 millió eurós összköltségvetéséből 1,5 millió eurót az Európai Regionális Fejlesztési Alap Közép-Európa Operatív Programja finanszírozott.
 
A projektet hat közép-európai ország (Németország, Ausztria, Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország) 12 partnere hajtotta végre 2010 áprilisa és 2013 márciusa között. Az INNOTRAIN IT projektet sikeresen zárta le a brüsszeli „Catalyst for Change” elnevezésű konferencia 2013. március 13-án. A rendezvényen három olyan projekt mutatkozott be, amelyet a Közép-Európa Operatív Programból finanszíroztak, így a konferencián zárult az „ET-struct” projekt, amely a képzett munkaerő és a regionális gazdasági igények szorosabb illeszkedését célozta; ezen túl pedig a konferencián került bemutatásra az i.e. SMART projekt is, amely képzési hálózatot nyújt a feltörekvő gazdasági szektorok innovációja és az ezekben tevékenykedő vállalkozások támogatása céljából.