20 éves a védőnői szak, 95 éves a védőnői szolgálat
A Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar “20 ÉVES A VÉDÕNÕ SZAK, 95 ÉVES A VÉDÕNÕI SZOLGÁLAT“ elnevezésű jubileumi rendezvényére kerül sor 2010. június 04-én, Nyíregyházán, az Egészségügyi Kar Zilahi termében.
Programok:
1030-1045 Megnyitó
dr. Kalapos István dékán
Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar
Köszöntõ
dr. Berta András centrumelnök-helyettes
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum
PROGRAM
1100-1115 Néhány emlék a kezdetekrõl
dr. Lukácskó Zsolt
1115-1130 Tempus fugit
Jávorné Erdei Renáta
1130-1145 Emléklap átadása
1145-1215 95 éves a védõnõi szolgálat
Kahlichné dr. Simon Márta
1215-1225 Elismerések átadása
1225-1245 Szünet
1245-1255 A XXI. század védõnõje
Orbánné Lakatos Judit
ÁNTSZ Észak-alföldi Regionális Intézete
1255-1345 A védõnõi képzés a felsõoktatási intézményekben
dr. Czinner Antal
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
Harjánné Brantmüller Éva
Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar
dr. Kiss-Tóth Emõke
Miskolci Egyetem Egészségügyi Kar
Rantalné Szabó Márta
Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és
Szociális Képzési Kar
dr. Kósa Zsigmond
Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar
Állófogadás
1915. novemberétől két hetes tanfolyam keretében elindult a Stefánia védőnőképzés, amely 1918-tól három hónapos, majd 1921-től egy éves képzési időt vett igénybe.
A védőnői munka központi feladata a prevencióban való aktív részvétel volt.
- nemzet számbeli erősbítése.
- az anyát és magzatját meg kell óvni a szülési folyamat veszélyeitől
- lehetővé kell tenni, hogy minden anya maga szoptassa csecsemőjét
- a tudatlanság a csecsemő nevelés köréből száműzendő az anyák megfelelő tájékoztatása által
- a társadalom ismerje fel a nagy csecsemőhalandóságban rejlő óriási nemzeti veszedelmet.
Akkoriban azokban az országokban, ahol hasonló gondok és feladatok voltak, az anya-, gyermekvédelem elsősorban azon az elven működött, hogy a szociálisan rászoruló, vagy problémával küszködő anya keresse fel azokat az intézményeket, melyek segítséget, tanácsot adnak.
„Az egész akció gerincét a hivatásos és megfelelően kiképzett védőnői szervezetnek kell képeznie. Miképpen az egész közegészségügy az orvosi karon, a szülészet a jól képzett bábákon nyugszik, azonképpen az anya- és csecsemővédelemnek az elméletileg és gyakorlatilag képzett hivatásos védőnői testületeken kell nyugodnia” Tauffer Vilmos így fogalmazta meg az anya- és csecsemővédelem „magyar módszerét”:
„Minekünk be kell hatolni a nép közé, hajlékában kell felkeresni őt, be kell férkőznünk bizalmába, le kell küzdenünk előítéletét az új iránt, és ki kell ragadnunk a rossz szokások és babonák karmaiból, ha arra várunk, hogy ő jöjjön hozzánk tanács- és segélyért: ügyünk veszve van... Ehhez a munkához a társadalom saját gyermeke szükséges, aki többé-kevésbé bizalmasa a szülő-anyának és a családnak.”
„Az anyát otthonában felkeresni és bizalmát megnyerni, nevelve vezetni csecsemője szoptatása és egészségben való felnevelése érdekében.”
”A védőnő körzetében lehetőleg már a terhesség alatt és a szülés közeledtével puhatolódzék az érdekelteknél, vajon lehet-e segítségére higiénés szempontokból, szociális támogatásával, vagy anyagi szükség esetén...”
A kezdeti törekvések és a jól szervezett szakmai munka eredményeként és elismeréseként a hálózatot fokozatosan és folyamatosan bővítették.
A 20-as évek közepétől a gondozási korhatárt kibővítették 3 éves korról 6 éves korra, a kisgyermek-halálozás csökkentése érdekében.
1927 és 1940 között a Stefánia Szövetség párhuzamosan működött a Zöldkeresztes Egészségvédelmi Szolgálattal.
A Védőnői Szolgálat az Európai Uniós tagállamokban egyedülálló, védőnőképzés, illetve a védőnői hivatás gyakorlása jelenleg csak hazánkban folyik. A védőnő példaértékű munkája, már közel egy évszázados múltra tekint vissza, amely időszakban hatékony, kitartó primer prevenciós munkájukkal bebizonyították, hogy az egészségügy nélkülözhetetlen részét képezik.
A főiskolai oklevéllel rendelkező védőnők megfelelő ismeretekkel, készségekkel bírnak a családközpontú, korszerű védőnői gondozás elvének és gyakorlatának alkalmazásában, különösen az anya-, csecsemő-, nő- és ifjúságvédelmi területen, otthoni és intézeti körülmények között, továbbá egyre jelentősebb szerepet töltenek be az egészségfejlesztés különböző területein, szinterein.
A 2005/2006-os tanév őszi félévében szakunk áttért a lineáris képzésre, tehát az ekkor tanulmányaikat megkezdő első éves hallgatók már egy új, korszerű oktatási rendszerben kezdhetik el tanulmányaikat. A lineáris képzésben a hallgatóknak lehetőségük lesz arra, hogy főiskolai tanulmányaikat egyetemi szinten folytathassák tovább, ugyanis a felsőfokú alapképzésben, (Bachelor, BSc) megkezdett tanulmányok folytathatók a felsőfokú mesterképzésben (Master, MSc), sőt ha valaki tudását doktori szintre szeretné emelni, akkor megvan rá a lehetősége, hogy bekapcsolódjon a doktori (PhD) képzésbe. A Bachelor szintű oklevél a védőnő szakirány esetében alkalmassá teszi a végzett hallgatót arra, hogy a következő ciklusban mester diplomát szerezzen esetünkben például a Debreceni Egyetem Népegészségügyi Iskolájában. Ugyanakkor a Bachelor oklevélhez piacképes, gyakorlati ismeretek is társulnak, a hallgatók jogosítványt szereznek meghatározott, speciális (védőnői) tevékenység végzésére. A képzés 8 féléves amelyből az első félév az Egészségtudományi képzési ágon belüli alapozó ismereteket, a második, harmadik félév az alapszakon belüli alapozó ismereteket adja, majd a negyedik félévtől a szakirány specifikus differenciált szakmai anyagok kerülnek sorra a képzésben. Az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek, képességek birtokában a hallgatók képesek lesznek munkájuk során a család - és közösség központú korszerű gondozás elvének és gyakorlatának alkalmazására elsősorban a nő-, anya-, csecsemő-, gyermek-, és ifjúságvédelmi területen. Tevékenységüket otthoni, családi és prevenciós szolgálati területen fejtik ki.
A képzés időtartama 4 év (8 félév), félévenként 14 oktatási héttel, előírt órarendi elfoglaltságokkal, valamint meghatározott tematikájú nyári, illetve évközi gyakorlatokkal. A félévek lezárásához a tanterv szerinti foglalkozásokon való aktív részvétel és az előírt vizsgák eredményes letétele szükséges. Az egész képzés szakdolgozat írásával és védésével, valamint írásbeli, szóbeli és gyakorlati államvizsgával fejeződik be.